Page 250 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 250

12.2 Jerzy Wróblewski’nin Mevzuat İdeolojisinin, Yargısal İdeolojinin ve Toplumsal …   235

                         kavramsal ve sistemik öncüllere bağlı  olmamakla  birlikte, yine de  toplumdaki politik
                         ahlakın kurucu unsurları ile kısıtlanabilir.
                            Wróblewski’nin hukuki-rasyonel yargısal karar verme ideolojisi aşağıdaki alt kate-
                         gorilere ayrılabilir:
                         (a)  Anayasada,  parlamento  yasama  faaliyetinde,  hazırlık  belgelerinde  (varsa),  idari
                            kararnamelerde ve Avrupa Birliği’nin AB Üye Ülkelerine karşı genel uygulanabilir-
                            liği  olan  yönetmeliklerinde,  direktiflerinde  ve  kararlarında,  usulüne  uygun  olarak
                            imzalanmış ve onaylanmış uluslararası sözleşmelerinde yürürlüğe konulduğu şek-
                            liyle Yasama ideolojisi,
                         (b)  Avrupa Birliği Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin, ilgisine göre,
                            AB Üye Devletleri ile Avrupa İnsan Hakları ve Temel Özgürlükler Sözleşmesi’ni
                            imzalayan ve onaylayan devletlere ilişkin kararları da dâhil olmak üzere, emsal ka-
                            rarlarda  ve  diğer  yargı  kararlarında  konulduğu  şekliyle,  hâkimler  ve  diğer  hukuk
                            görevlileri tarafından toplu olarak ve (muhtemelen) az ya da çok yeknesak şekilde
                            içselleştirilmiş Yargısal ideoloji,
                         (c)  Örf-âdet hukukunun yerleşik uygulamalarında, bir özel hukuk sözleşmesinin taraf-
                            ları arasında sözleşmeden doğan sorumluluğun tahsisine ilişkin yerleşik uygulama-
                            larda, özel ve yarı resmî hakem heyetleri tarafından verilen kararlar ve çözüm öneri-
                            lerinde, hukuk  mesleğinin  kabul ettiği  mesleki  etik standartlar  ile  saygın  mesleki
                            uygulamalarda uygulamaya konulduğu şekliyle bir toplumsal hukuk ve adalet anla-
                            yışı.
                         Yasama ideolojisi, hukuku, soyut kanunlarda devletin resmî irade oluşumunun bir sonu-
                         cu olarak görme fikrini içerir. Yargısal ideoloji, hâkimlerin ve diğer hukuk görevlileri-
                         nin, tekil mahkeme kararları ve bunların dayandıkları öncüllerde hayata geçirilen uygu-
                         lamadaki hukukta tezahür ettiği şekliyle, hukuk anlayışlarını içerir. Son olarak, toplum-
                         sal hukuk ve adalet anlayışı, hukuk camiasının çoğunluğun görüşü olarak ya da demok-
                         ratik yönetimin başka bir anlamında, hukuka bakış açısını içermektedir.
                            Farklı türden hukuki kaynak materyale verilen nispi ağırlık, gerektirdiği kültürel, dil-
                         sel ve tarihsel özelliklere bağlı olarak farklı hukuk sistemlerinde büyük ölçüde farklılık
                         göstermektedir. Kıta Avrupası ve İskandinav hukuk sistemlerinde, parlamento mevzuatı
                         ve  yasama  ideolojisinin  diğer  unsurları,  genellikle  kolektif  yargısal  ideolojinin  emsal
                         kararları ve benzer unsurları, örf-âdet hukuku ve toplumsal hukuk ve adalet anlayışının
                         benzer  unsurları  üzerinde  öncelik  kazanmaktadır.  İsveç’te,  özellikle  hazırlık  belgeleri
                         hukukun bir kaynağı olarak ağırlıklı bir konum işgal etmiştir. İngiliz ve Amerikan Ang-
                         lo-Sakson hukuk sisteminde ise, bir emsal kararı ratio decidendi’sinin anlamlandırılma-
                         sında somutlaşan yargı ideolojisinin ilgili bölümü, genel olarak tüm yasama faaliyetin-
                                                                                               8
                         deki amaçlar ve salt toplumsal hukuk ve adalet anlatısı üzerinde de önceliğe sahiptir.
                         Toplum ve toplumsal bir hukuk anlayışının ve buna eşlik eden hukukun toplum temelli
                         kaynaklarının rolü, on sekizinci yüzyılın sonlarında ve on dokuzuncu yüzyılın başların-
                         da büyük kanun kodifikasyonlarında ortaya çıkmasından bu yana Batı dünyasında sü-


                         8   Yargı ideolojisinin bir davanın ratio decidendi’sinin tanımı ve bu davadaki obiter dicta unsurların-
                            dan ayrımını ele alan kısmı emsal karar ideolojisi olarak adlandırılabilir. Karşılaştırma için: Siltala,
                            A Theory of Precedent (Emsal Karar Hakkında Bir Kuram).
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255