Page 32 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 32

1.5 Doğruluk Kuramları ve Hukuki Analiz                              17

                         sonuçlarının  evrensel  dinleyici  kitlesi  tarafından  onaylanması  ya  da  onaylanmaması,
                         hukuk ve hukuki analizdeki herhangi bir retorik girişimde, felsefi pragmatizmin bunlar-
                         daki etkisine tanıklık eden önemli bir role sahiptir.
                            Felsefi pragmatizm altında dünya bilgisi, bir inancın veya iddianın güvenilir ileri sü-
                         rülebilirliği olarak tanımlanmaktadır. Pragmatizm, bilimsel bir düşüncenin ya da kavra-
                         yışın toplanan, ampirik olarak gözlemlenebilir sonuçlarını onun doğruluk değeri karşı-
                                                                                          49
                         sında belirleyici olarak kabul eder. William James’in haklı olarak belirttiği üzere :
                            Pragmatizm ise her zamanki sorusunu sorar: “Bir düşüncenin ya da inancın doğru olduğunu ka-
                            bul etmek bir kimsenin gerçek hayatında ne gibi somut bir fark yaratacaktır? Doğru, nasıl ger-
                            çekleşecektir? Düşüncenin yanlış olması durumunda elde edilenlerden farklı olarak ne gibi de-
                            neyimler yaşanacaktır? Kısacası, deneyimsel anlamda doğrunun cari değeri nedir?” - Pragma-
                            tizm bu soruyu sorduğu an cevabı karşısında bulur: Doğru düşünceler, geçerleyebileceğimiz, te-
                            yit edebileceğimiz ve doğrulayabileceğimiz düşüncelerdir. Yanlış fikirler ise bunları yapamaya-
                            cağımız fikirlerdir. Bu itibarla, doğru fikirlere sahip olmamızın bize sağladığı pratik fark doğru-
                            luğun anlamıdır çünkü doğru olarak bilinen tek şey budur.
                         Doğrulanabilirlik olarak doğruluk fikri, bilimsel bir iddiayı desteklemek için sunulabi-
                         lecek ampirik kanıtlar olarak toplandığı şekilde, kesin olarak tanımlanmış felsefi prag-
                         matizmin  özünü  belirlemektedir.  Bu  konu,  itiraz  edilen  iddianın  doğru  olduğu  ortaya
                         çıkması durumunda gerçekleşen gözlemlenebilir sonuçlar açısından da ifade edilebilir.
                         Hukuki bağlamda pragmatik felsefenin özü, hukukun toplumdaki dış etkilerine en bü-
                         yük önemin verildiği sonuççu bir doktrini doğurmuştur. Bu sayede hukukun toplumdaki
                         ekonomik  etkileri  ağırlık kazanmıştır. Yine  de pragmatik  doğruluk kavramı,  James’in
                         “doğru olma, bir kimsenin gerçek hayatında ne gibi somut bir fark yaratacaktır?” sorusu
                         altında güvenilir ileri sürülebilirlik ve ampirik doğrulanabilirlik olarak, Moore ve Witt-
                         genstein’ın bilginin nihai dayanaklarına atıfta bulunarak belirttiği üzere, doğa bilimleri-
                         nin kapsadığı tüm alan üzerinde hâkimiyet iddiasında bulunamaz. Ayrıca insan ve top-
                         lum bilimleri alanındaki iddialar, demokrasi, hukukun üstünlüğü, devletin egemenliği,
                         özen yükümlülüğü, adil yargılanma ve eşitlik gibi birçok ilgili temel kavramın doğası
                         gereği yapıcı ve tartışmalı olması nedeniyle bu konuda kendi türünden zorluklara yol
                         açar.
                            Ampirik gözlem cümleleri şu şekillerde olur: “(Biliyorum ki) kedi paspasın üzerin-
                         de”, “Şimdi Alpler’de kar yağıyor” veya “İspanya’da yağmur çoğunlukla ovada kalır”.
                         Doğru olup olmadıkları, ampirik gözlemlerle yani sahip olduğumuz toplanan duyusal
                         verilerle ampirik olarak test edilebilir, doğrulanabilir, onaylanabilir veya yanlışlanabilir.
                         Yine de bir şeyi açıkça iddia eden fakat bu tür ampirik gözlemlerin testine konu olama-
                         yan “Biliyorum ki dünya ben doğmadan çok önce var oldu”,  “Biliyorum ki bedenim
                                                                           50
                         kaybolup bir müddet sonra tekrar ortaya çıkmadı”  ve “Biliyorum ki ben hiç ayda bu-
                                                                  51
                                                                    52
                         lunmadım” şeklindeki önermeleri nasıl test edebiliriz?
                            Hem Moore hem de Wittgenstein’a göre, bu tür “görünürde -ampirik”   önermeler,
                         ampirik olarak test edilebilir bilginin, makul şüphenin ve önerilmiş doğruluk değerinin

                         49   James, “Pragmatism’s Conception of Truth”, s. 142.
                         50   Wittgenstein, Űber Gewissheit - On Certainty, para. 84 ve devamı. (s. 12/12e ve devamı).
                         51   Wittgenstein, Űber Gewissheit - On Certainty, para. 101 ve devamı. (s. 15/15e).
                         52   Wittgenstein, Űber Gewissheit - On Certainty, para. 111 ve devamı. (s. 17/17e).
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37