Page 33 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 33

18                                                                1. Giriş

                         alanının dışındadır. Çünkü bunlar, meseleyi farklı terimlerle ifade ederek dünyayla ilgili
                         tüm ampirik önermelerde ya da bir felsefi argümantasyon çizgisinin son noktalarında
                         gizli  bir  şekilde  önceden  varsayılmış  (terimin  zayıf  anlamıyla)  bir  ön  önerme  “bilgi”
                                                                    53
                         sistemi olan hâkim yaşam biçiminin sabit zeminidir.  Georg Henrik von Wright’ın da
                         belirttiği üzere, doğrunun ya da doğru olmayanın epistemik ve semantik niteliği, insan
                                                                            54
                         bilgisinin temelinde yer alan ön koşullara kadar genişletilemez.  Bunlar, Wittgenstein’a
                         göre yaşam biçiminin kabul edilmiş kesinliği ile uyumlu ancak ampirik olarak yanlışla-
                                                                            55
                         nabilir herhangi bir veri veya dünya bilgisi ile uyumlu değildir.
                            Gunnar Berholtz ve Aulis Aarnio’nun Batı hukuk düşüncesindeki neden ve otorite
                         kavramında ve Jerzy Wróblewski’nin hukuki ve rasyonel yargısal karar verme ideoloji-
                                                 56
                         sinde ortaya konulduğu üzere,  hukuki geçerliliğin ve hukuki rasyonelliğin nihai öncül-
                         leri, söz konusu öncüller uyarınca hukukun ve hukuki bilginin alt yapılarının (bir kısmı)
                         olarak adlandırılabilir. Onlar da yukarıda Moore ve Wittgenstein’ın örnekleriyle göste-
                         rildiği  üzere  benzer  şekilde  tavizsiz  “epistemik  olmayan”  bir  karar  verme  mantığını
                         izlemektedirler. Böylece, Kelsen’in saf hukuk kuramındaki aşkın-mantıksal temel norm
                         (Grundnorm)  ve  Hart’ın  The Concept of  Law  (Hukuk Kavramı)  adlı  eserindeki  nihai
                         tanıma kuralı, mevcut iki kavramsal kategoriden biri ya da diğeri yani analitik hukuk
                         felsefesi  öncülleri  uyarınca  hukuk/olgu  veya  hukuki  geçerlilik/sosyal  etkililik  altında
                         sınıflandırılma eylemine karşı direnç gösterir. Sonuç olarak, Batılı yaşam biçimi altın-
                         daki  hukuk  bilgisinin  nihai  öncülleri  ya  kısır  mantıksal döngüselliğe  ya  da  şimdiye
                         kadarki  en  yüksek  muhakeme  öncüllerine  doğru  hiç bitmeyen bir  gerilemeye  kurban
                         gitmeden, bu tür “nihai” ölçütlerin varsayılan varlığına atıfta bulunarak ilk etapta ku-
                         rulmuş olan norm/olgu ikileşimi altında yer alamazlar.
                                                                     57
                            Son  olarak,  felsefi  doğruluk  kuramları  koleksiyonu,  gereksizci doğruluk kuramını
                               58
                         kapsar.  Doğruluk kuramsal bakış açısına göre “doğrudur” niteliğinin, iddianın doğru-
                         luk değeri üzerinde aynı önerme içeriğine sahip izlenebilir bir etkisi olmaksızın fazlalık
                         olduğu iddia edilmektedir. Sonuç olarak, “p” ve “bu p’nin doğru olduğu” şeklindeki iki
                         iddianın semantik kaplamında ya da “Venüs sabah yıldızıdır” ve “Venüs’ün sabah yıldı-
                         zı olduğu doğrudur” şeklindeki iki iddianın semantik kaplamında hiçbir fark yoktur. Her
                         iki iddia da ilk örnekte “bu p” önermesini ve ikinci örnekte “sabah yıldızı” niteliğini
                         ifade etmektedir. Yine de fazlalık tezi, makul bir şekilde ciddi bir felsefi çıkmaza gir-
                         meksizin aşağıdaki gibi cümlelere genişletilemez: “Şimdi size söylemek üzere olduğum


                         53   Karşılaştırma  için:  Wittgenstein,  Philosophical Investigations - Philosophische Untersuchungen,
                            (Felsefi Soruşturmalar), para. 217 (s. 85/85e), [Türkçe çevirisi, çev. Haluk Barışcan, Metis Kitabe-
                            vi Yay. (2007)]. “Temellendirmeleri tükettiğimde küreğim kayaya dayanır ve geriye doğru bükülür.
                            O zaman ben de ‘Ben de bunu yapıyorum işte’ demeye eğilim gösteririm.”
                         54   von Wright, “Wittgenstein varmuudesta”, s. 19.
                         55   Wittgenstein, Űber Gewissheit - On Certainty, eserin birçok yerinde.
                         56   Bergholtz,  Ratio et auctoritas. Ett komparativrättsligt bidrag till frågan om domsmotiveringens
                            betydelse främst i tvistemål; Aarnio, Reason and Authority. A Treatise on the Dynamic Paradigm of
                            Legal Dogmatics.
                         57   Hukukun alt yapıları kavramı üzerine, karşılaştırma için: Siltala, A Theory of Precedent, s. 197-
                            248, 264-267.
                         58   Walker, “Theories of Truth”, s. 322-325.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38