Page 79 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 79

64    3. Tutarlılık Hukuk Kuramı: Hukukun Kurumsal ve Toplumsal Kaynaklarından Elde Edilen …

                                                             47
                         mak üzere iki ayrı düşünüre atfedilmektedir.  Duhem-Quine Tezinde öngörülen bilimsel
                         bir kuramın bütüncül karakteri ve tüm tekil ampirik gözlemler karşısında eksik belir-
                         lenmiş karakteri olmak üzere iki unsur bulunmaktadır.
                            Birincisi, bilimsel bir kuramın doğruluk değerine karar vermek, bilimsel bir açıklama
                         oluşturan önermelerin bütününün, her bir tekil ampirik bulgu ya da daha tam şekilde bu
                         bulgulara  dayanan  tekil  iddialar  karşısında  öncelikli  olarak  kabul  edilmesi  anlamına
                         gelen bütüncül bir konudur. Bilimsel açıklama, bilimsel bir kuramı oluşturan önermele-
                         rin bütününe atıfta bulunulması dışında, bazı tekil görüngülerin açıklanamayacağı her
                         şeyi kapsayan  bir  girişimdir.  Herhangi  bir  tekil  iddiayı  bu  şekilde  değerlendirmenin
                         veya söz konusu bilimsel kuramın sağladığı daha geniş kuramsal bağlamdan veya arka
                         plandan ayrılmanın bir yöntemi yoktur.
                            Bilim doğası gereği geleneğe bağlı bir görüngüdür. Bu nedenle, bir bilimsel çalışma
                         alanının önceki ampirik bulguları ve yerleşmiş kavramsal doğruları, yeni ampirik bulgu-
                         ların bilimsel olarak nasıl ele alınacağı üzerinde güçlü bir etkiye sahiptir. Eğer bilimin
                         belirli bir alanının süregelen geleneği aniden bozulursa terimin Kuhncu anlamında bi-
                         limsel bir devrime ya da “kelimeler”i ya da dilsel ifadeleri ve “şeyler”i veya dünyadaki
                         görüngüleri  birbirine  bağlayan  şeylerin  geçerli  düzeninde  derin  bir  epistemik  kopuşa
                         tanıklık ediyoruzdur.  Hukuk bağlamında yerleşik hukuk düzeninin kapsamlı bir dönü-
                                          48
                         şümü, toplumsal bir kargaşa ya da en azından küçük çaplı bir devrim anlamına gelecek-
                         tir.  Alternatif  olarak,  kavramsal  anlamda  bir  toplumsal  sözleşmeye  girmeden  önceki
                                                               49
                         başlangıç durumuna geri dönüşü ifade edebilir.
                            Bilimdeki mevcut statükonun toplam kargaşasından çok daha sık görüleni, bilimsel
                         bir kuramın veya hukukun meta anlatımının yapısında daha küçük olan adım adım deği-
                         şikliklerin benimsenmesidir. Bu duruma, bazı hukuki analiz çerçeveleri altında hukukun
                         nasıl  anlamlandırılacağı  ve  yorumlanacağı  sorusuyla  ilgili  olarak,  geçerli  olan  meta-
                         bilim ya da hukuk kuramını başka türlü bozmaksızın bilimsel bir kuram ya da kimi yeni
                         hukuki ya da toplumsal fikirler karşısında bazı boyun eğmek bilmez ampirik bulgular
                         sebep  olur.  Semantik  içindeki  bu  tür  küçük  çaplı  değişim  dinamikleri,  Otto  Neurath
                         (1882-1945) tarafından tam bir yenileme ve yeniden inşa için iskeleye götürme ayrıcalı-
                         ğına hiçbir şekilde sahip olmaksızın gemilerini okyanusun ortasında tamir etmek zorun-
                         da kalan açık denizdeki denizciler metaforunda takdire şayan bir şekilde açıklanmıştır :
                                                                                              50

                         47   Aslında, Duhem ve Quine tarafından desteklenen kavramlar, yazarlardan birinin fizikçi, diğerinin
                            ise filozof olması nedeniyle, tahmin edileceği üzere, birbirinden önemli ölçüde farklıdır. Söz konu-
                            su doktrinin yaygın olarak Duhem-Quine Tezi olarak bilinmesinin bir nedeni, Quine’in Duhem’in
                            orijinal fikirlerinin önemini kendi klasik makalesinin temel bölümünde kabul etmiş olmasıdır. Kar-
                            şılaştırma için: Quine, “Two Dogmas of Empiricism” (“Ampirisizmin İki Dogması”), s. 41, not 17.
                         48   Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions (Bilimsel Devrimlerin Yapısı), [Türkçe çevirisi, çev.
                            Nilüfer Kuyaş, Kırmızı Yay. (2021)]; Foucault, Les Mots et les choses. Une Archéologie des scien-
                            ces humaines.
                         49   Rawls’un  etkili  toplumsal  adalet  kuramında  cehalet perdesinin  ardında  başlangıç  durumunda
                            varılacak olan toplumsal sözleşme ile ilgili olarak, Rawls, A Theory of Justice (Bir Adalet Kuramı),
                            s. 136-142, [Türkçe çevirisi, çev. Vedat Ahsen Coşar, Phoenix Yay. (2021)].
                         50   Neurath, “Protocol Sentences” (“Protokol Önermeleri”), s. 210: (İtalikler Neurath’a aittir). Karşı-
                            laştırma  için  ayrıca:  “Atılmış  olma  kaderi  bir  protokol  önermesinin  bile  başına  gelebilir.  Hiçbir
                            cümle, Carnap’ın protokol önermeleri için uygun gördüğü noli me tangere’den (bana dokunma) ya-
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84