Page 73 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 73

54                                               2. Ahlaki Yargıların Rasyonelliği

                            *
                         (1.1 )  İyi kılan olgunun, en az bir tutarlı tanımı vardır. Bu tanım doğrultusunda şu ifade
                               geçerlilik  kazanır:  eğer  bu  olgu  gerçekleşirse,  o  zaman  H  eylemi,  “ilk  bakış-
                               ta”nın zayıf anlamı doğrultusunda ilk bakışta iyidir.
                         Bu  tür  ilişkiler,  von  Wright’ın  tavsiyesine  (1963,  167)  uyulması  ve  “mantık  alanını
                         genişletmesi” koşuluyla “mantıklı” olarak da adlandırılabilir.
                            Bu arada, bu gerekli ve iyi kılan olgusal gerçekler listesinin sınırlı sayıda mı yoksa
                         sonsuz mu olduğu meselesini burada göz ardı ediyorum. Ayrıca matematiksel sembol-
                         lerle ifade edilmesi meselesini de göz ardı ediyorum. Burada sonsuz liste fikrinin ifade
                         edilmesi gerekmektedir.
                            Şimdi, F 1ZORUNLU(aH) - F nZORUNLU(aH) sembolleri, kişinin yapması zorunlu
                         olan şeyleri içeren yerleşik ahlaki ölçütlerin tam listesinde yer alan tüm olgusal gerçek-
                         leri temsil etsin ve F 1İYİ(H) - F nİYİ(H) sembolleri, iyiye dair yerleşik ahlaki ölçütlerin
                         tam listesinde yer alan tüm olgusal gerçekleri temsil etsin. Her iki liste de herhangi bir
                         tartma  ve  dengelemeye  başvurmadan,  bir  toplumsal  uygulama  çalışmasıyla  ayrıntılı
                         olarak açıklanabilir.
                            Şimdi, aşağıdaki tezlerin pratik ifadeler ile iyi ve gerekli kılan olgusal gerçekler ara-
                         sındaki analitik ilişkilerin akla yatkın açımlaması olduğu iddia edilebilir:
                         (1.2)  Eğer en az bir zorunlu kılan olgu {(F 1ZORUNLU(aH) veya F 2ZORUNLU(aH)
                               veya ... veya F nZORUNLU(aH)} gerçekleşirse, A’nın, “ilk bakışta”nın zayıf an-
                               lamı doğrultusunda ilk bakışta H’yi yapması zorunludur.
                         ve
                         (1.2 )  Eğer en az bir iyi kılan olgu {F 1İYİ(H) veya F 2İYİ(H) veya … veya F nİYİ(H)}
                            *
                               gerçekleşirse, H, “ilk bakışta”nın zayıf anlamı doğrultusunda ilk bakışta iyidir.
                         Örneğin eğer bir H eylemi diğer insanların mutluluğunu artırıyorsa, H, “ilk bakışta”nın
                         zayıf anlamı doğrultusunda ilk bakışta ahlaki olarak iyi veya zorunludur.
                            Yanlış anlamaları önlemek için şunu vurgulamak isterim. Bu anlamda, ilk bakıştanın
                         zayıf anlamı, kişiyi herhangi bir eylemde bulunma taahhüdü altına sokmadığından, (1.1)
                             *
                         - (1.2 ) tezleri, “Olan” ile “Zorunlu” arasında herhangi bir köprü kurmaz.
                            Aşağıdaki tezler de analitik ilişkilerin akla yatkın detaylı açıklamalarıdır:
                         (1.3)  Eğer en az bir gerekli kılan olgu {(F 1ZORUNLU(aH) veya F 2ZORUNLU(aH)
                               veya,  …  veya  F 2ZORUNLU(aH)}  gerçekleşirse,  A’nın  “ilk  bakışta”nın  güçlü
                               anlamı doğrultusunda ilk bakışta H’yi yapmasının zorunlu olması makuldür.
                         ve
                         (1.3 )  Eğer en az bir iyi kılan olgu {F 1İYİ(H) veya F 2İYİ(H) veya … veya F nİYİ(H)}
                            *
                               gerçekleşirse, H’nin, “ilk bakışta”nın güçlü anlamı doğrultusunda ilk bakışta iyi
                               olması makuldür.
                         Yukarıda  da  belirtildiği  üzere,  pratik  bir  ifade  ancak  ve  ancak  söz  konusu  kültür bu
                         ifadenin  kişinin  pratik  görüşünü  veya  davranışını  (eylemde  bulunma  ya  da  kaçınma)
                         belirleyen tartma ve dengeleme eylemi içinde dikkate alınmasını zorunlu kılıyorsa 2. ilk
                         bakışa dayalı (güçlü ilk bakışa dayalı) bir karaktere sahiptir.
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78