Page 74 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 74

2.3 Pratik İfadelerin Pratik ve Kuramsal Anlamı Hakkında İlave Bilgi. İlk Bakışta Ahlaki İfadeler   55

                            1.3-1.3  tezleri, söz konusu kültürün, kişiyi dilin dikkate almayı garip kılmadığı her-
                                 *
                         hangi bir pratik ifadeyi tartma eyleminde dikkate almaya zorladığını belirtir. Böyle bir
                         ifade basitçe görmezden gelinemez, sadece argümanlarla çürütülebilir. Bu, eğer F bir
                         eylemin kesin olarak iyi veya zorunlu olup olmadığı sorusuna ilişkin bir tartma eyle-
                         minde  dilin  dikkate  almayı  garip  kılmadığı  bir  olgu  ise  aynı  kültürdeki  tüm  normal
                         insanların, F’nin dikkate alınması gerektiğini en azından örtülü olarak kanıksadığı hipo-
                         tezinin makul olduğu anlamına gelir.
                            Güçlü ilk bakışa dayalının pratik bir gücü vardır. Kişinin, bir tartma eyleminde bazı
                         şeyleri dikkate almasını temin eder. Yine de (1.3) ve (1.3 ) tezleri, “Olan” ile “Zorunlu”
                                                                       *
                         arasında köprü kurmaz. Doğruladıkları sonuçlar pratik ifadeler olmayıp yalnızca bazı
                         pratik  ifadelerin  makul olduğu  üst  ifadelerdir.  “Belirli  bir  ahlaki  söylem  bağlamında,
                         anlam  bilimsel  kurallar  tarafından  değil,  ahlaki  söylemde  mündemiç  olan  makullük
                         kavramı tarafından onaylanan belirli hareketler vardır” (Peczenik ve Spector, 473).
                            “En az bir iyi kılan olgu {F 1İYİ(H) veya F 2İYİ(H) veya ... veya F nİYİ(H)} gerçekle-
                         şirse” ifadesi, “‘ilk bakışta’nın güçlü anlamı doğrultusunda H, ilk bakışta iyidir” ifade-
                         sinin önerme içeriğine mantıksal olarak eş değerdir. Aynı zamanda “her yönüyle düşü-
                         nüldüğünde  H  iyidir”  ifadesinin  önerme  içeriğine  de  eş  değerdir.  Ayrıca  “en  az  bir
                         gerekli  kılan  olgu  {F 1ZORUNLU(aH)  veya  F 2ZORUNLU(aH)  veya  …  veya  F nZO-
                         RUNLU(aH)} gerçekleşirse” ifadesi, “ ‘ilk bakışta’nın güçlü anlamı doğrultusunda A
                         ilk bakışta H’yi yapmak zorundadır” ifadesinin önerme içeriğine ve “her yönüyle dü-
                         şünüldüğünde A, H’yi yapmak zorundadır” ifadesinin önerme içeriğine mantıksal ola-
                         rak eş değerdir (karşılaştırma için: Peczenik ve Spector, 451 ve devamı).



                         2.3.5  İzin Verilebilir Kılan Olgusal Gerçekler

                         Bu tartışma, haklarla ilgili olanlar başta olmak üzere, ilk bakışa dayalı diğer norm ifa-
                         delerini  kapsayacak  şekilde  genişletilebilir.  Yalnızca  gerekli  kılan  olgusal  gerçekler
                         değil, izin verilebilir kılan olgusal gerçekler, talebe yol açan olgusal gerçekler vb. de
                         vardır.
                            İzin verilebilirlik ile başlamak istiyorum. Ahlaki izin verilebilirlik nasıl haklı gösteri-
                         lebilir? Argümanı iki bölüme ayıralım. 1) Öncelikle, eylem ve iletişim için gerekli ol-
                         duğu için bir özgürlük alanına gerekçe oluşturan, iyi bilinen argümanlardan bahsedece-
                         ğim. 2) Ardından özgürlük alanının ne kadar geniş olması gerektiği konusunu tartışaca-
                         ğım.
                         I. Özgürlük Alanının Gerekçelendirilmesi
                         Öncelikle,  özgürlük  ve  eylem  arasındaki  ilişkiyi  ele  almak  istiyorum.  Kişinin  eylemi
                         için özgürlük alanının gerekli olması, kişinin bir özgürlük alanına sahip olması mecbu-
                         riyeti sonucunu destekler. Aşağıdaki düşünsel adımlar, bu fikri izah etmektedir:
                            1.  Amaçlarım için kasıtlı olarak eylemde bulunuyorum
                            2.  Amaçlarım için eylemde bulunmaya yönelik bir özgürlük alanı, tüm eylemlerim
                              için bir gerek koşuldur.

                            3.  Tüm eylemlerim için gerekli koşul olan şeye ilk bakışta sahip olmak zorundayım.
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79