Page 185 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 185

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                        diye kadar tüm rasyonelleştirme çabalarından kaçmış olan bir argüman-
                                                                                         503
                        tasyon alanını, yani, pratik argümantasyonu ona eklemeyi amaçlar.”
                        Perelman, argümantasyon teorisini psikolojik bir teoriden ziyade mantık-
                        sal bir teori olarak görmenin nedeni olarak iki şey ileri sürer: Bir yandan,
                        argümantasyona özgü çeşitli yapıların mantıksal analizi psikolojik etki-
                        lerin analizinden önce gelmelidir. Çeşitli argüman kalıplarının etkililiğini
                        incelemek için öncelikle bu kalıpları bilmek gerekir. Diğer yandan, psi-
                        kolojik çalışmalar farklı argümanların değeri hakkında bir şey söyleye-
                        mezler. Kendileri de esasında metodolojik değerlendirmenin konusudur-
                           504
                        lar.  Bahsedilen her iki argümana uygun olarak Perelman’ın teorisinde
                        analitik kısımlar ile normatif kısımlar birbirlerinden ayrılmıştır. Perel-
                        man’ın teorisi mantıksal bir teori olarak kendisini ortaya koysa da ne öl-
                        çüde psikolojik veya sosyolojik unsurlar içerdiği açıklamalarla netlik ka-
                        zanır.


                            2.   Oditoryum İşlevi Olarak Argümantasyon

                            Perelman’ın teorisinin temel kavramı, oditoryum (auditoire) kavra-
                        mıdır. Oditoryum, konuşmacının argümanları aracılığıyla etkilemek iste-
                                                       505
                        diği kişilerin bir araya gelmesidir.  Bir konuşmacının hitap ettiği kitleyi
                        belirlemek için o konuşmacının niyetini bilmek gerekir. Mesela, parla-
                        mentodaki bir konuşmacının oditoryumu kendi parlamento grubu, parla-
                        mento veya tüm halk olabilir. Her argümantasyonun amacı, oditoryumun
                                                                          506
                        onayını (adhésion) almak veya güçlü hale getirmektir.  Bu hedefe ulaş-
                        mak için konuşmacının konuşmasını oditoryuma uyun hale getirmesi ge-
                             507
                        rekir.  Aynı iddia bir dinleyici kitlesi için bir argüman, başka bir dinle-
                        yici kitlesi için ise konuşmacının tezine karşıt bir argüman olabilir. Söz



                        503   Ch. Perelman, a.g.e., S. 148; benzer şekilde Ch. Perelman / L. Olbrechts-Tyteca,
                            a.g.e., S. 13.
                        504  Ch.  Perelman / L.  Olbrechts-Tyteca, a.g.e., S. 12.
                        505  Ch.  Perelman / L.  Olbrechts-Tyteca, a.g.e., S. 25.
                        506  Ch.  Perelman / L.  Olbrechts-Tyteca, a.g.e., S. 18, S. 24, S. 59.
                        507   Ch. Perelman / L. Olbrechts-Tyteca, a.g.e., S. 31 vd., Ch. Perelman, Fünf Vorle-
                            sungen über die Gerechtigkeit, S. 158; Ch. Perelman, The New Rhetoric, S. 146.

                                                                                        183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190